ArcToolbox مجموعه اي از ابزارهايي است که هرکدام از اين ابزارها توانايي ويژه اي را در کار با نرم افزار ArcGIS به شما مي دهد. اين ابزارها که با عنوان Geoprocessing Tools شناخته مي شوند بالغ بر600 ابزار مي باشند.

 

 

  هنگام کار با با ابزارهاي موجود در Arc Toolbox پنجره اي گشوده مي شود، فايل ورودي از شما خواسته مي شود و با پردازش بر روي آن فايل خروجي آماده استفاده و آماده بهره برداري خواهد بود.که در نرم افزار ArcGIS 9.3 بالغ بر 16دسته طبقه بندي شده اند که البته در ادامه خواهيد فهميد که ميتوان در اين قسمت با روش زير جعبه افزار هايي همچون Spatial Data Modelar رو باين مجموعه اضافه نمود:

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 19:31 توسط علیرضا رستگار| |

در روش هاي نوين تهيه نقشه تكنيك هاي كامپيوتري نقش مهمي را ايفا مي كنند. بسياري از سازمانهاي تهيه نقشه در راه اندازي سيستم اطلاعات جغرافيايي ، سيستم هاي نوين تهيه نقشه با استفاده از كامپيوتر را بكار مي گيرند با بكارگيري چنين سيستم هايي ، اولين و مهمترين مرحله عبارت است از تبديل اطلاعات نقشه از حالت خطي و غير رقومي به شكل رقومي و سازگار با كامپيوتر تكنيك تبديل نقشه هاي سنتي كاغذي يا ساير مدارك گرافيكي به داده هاي رقومي سازگار با كامپيوتر را رقومي سازي ( DIGITIZING ) مي نامند.

 

   چرا DIGITIZE مي كنيم:

تبديل اطلاعات نقشه هاي موجود به شكل رقومي و سازگار منطقي تر و كم هزينه تر در صرف زمان و هزينه براي تكرار برداشت داده ها مي باشد به عبارتي ديگر با رقومي سازي نقشه هاي موجود از انجام دوباره كاري ها و صرف هزينه هاي گزاف جلوگيري خواهد شد حتي اگر اطلاعات نقشه ها بهنگام نباشند تكنيك رقومي سازي بمراتب اقتصادي تر است زيرا بهنگام سازي نقشه هاي رقومي كه در محيط كامپيوتري ذخيره شده اند نسبت به بهنگام سازي نقشه هاي سنتي كاغذي كار آمدتر بوده و زمان بهنگام سازي و همچنين هزينه ها را كاهش خواهد داد.

بسياري از نقشه هاي خطي موجود در سيستم انگليسي تهيه شده اند براي استفاده از اين نقشه ها در سيستم متريك لازم است سيستم اندازه گيري انگليسي به سيستم متريك تبديل شود. در مرحله رقومي سازي اين تبديل را مي توان به سادگي انجام داد.

 

   انواع رقومي سازي:

با توجه به اينكه داده اوليه يك نقشه خطي كاغذي و يا يك تصوير هوايي باشد ، انواع رقومي سازي را مي توان به دو دسته تقسيم كرد.

رقومي سازي نقشه هاي خطي موجود مي باشد.

رقومي سازي تصاوير هوايي يا روش فتوگرامتري است.

 

   خصوصيات كارتوگرافي عارضه:

هر عارضه در روي نقشه داراي دو خصوصيت است.

         موقعيت عارضه( كجاست ) كه مشخص كننده اين است كه عارضه در كجا واقع شده است.

         معنا و مفهوم عارضه است ( چيست ) كه با يك نماد نمايش داده مي شود. و مشخص كننده اين است كه اين عارضه چيست ؟

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 19:27 توسط علیرضا رستگار| |

نويسنده: مهدي فرداد

 

هر بار با ورود يک تکنولوژي جديد، انقلابي در رشته نقشه برداري ايجاد مي کند که باعث مي شود انجام کارهاي غير ممکن يا سخت به کارهاي روز مره و عادي تبديل شود مانند GPS ، توتال استيشن ، تزارياب هاي رقومي ، تيوپ هاي ليزر و... . حال چند سالي است که جامعه نقشه برداري با تکنولوژي اسکنر هاي سه بعدي آشنا شده است.

 

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 18:43 توسط علیرضا رستگار| |

نرم افزار Gems :

اين نرم ­افزار محصول شرکت Gemcom مي­ باشد. از نظر کاربرد مانند ساير نرم افزارها بوده ولي محيط گرافيکي آن مانند Windows XP است  به قسمي که تمامي منوها و فونتها و ... رابط گرافيکي خود را از Windows گرفته است.
در گذشته اين نرم­ افزار شامل چندين بسته مستقل که هر يک از آنها به تنهايي يا مجموعه آنها قابل استفاده در فازهاي مختلف معدنکاري بوده است. اين بسته ­هاي نرم افزاري در حال حاضر در يک مجموعه تحت عنوان نرم افزار
Gems  آورده شده است. در اين نرم افزار بر خلاف ديگر نرم افزارهاي معدني همچون Datamine براي يک بار پروفيل هاي نمايش را تعريف کرده و مي توان براي نمايش از آنها استفاده نمود. بزرگترين مزيت اين نرم افزار استفاده از بانک اطلاعاتي جهت ذخيره نمودن اطلاعات است.
اين مجموعه تحت زيرمجموعه شرکت
GEMCOM قابليت پوشش کليه فعاليت­هاي معدنکاري (اکتشاف، ارزيابي ذخيره، استخراج روباز، استخراج زيرزميني) را دارد و مي­ توان گفت کامل­ترين بسته نرم­ افزاري معدني مي­ باشد. اين مجموعه داراي ماژولي تحت عنوان go simulator بوده (جهت شبيه سازي سيستم ناوگان حفاري، بارگيري و باربري و برنامه ريزي جهت سرويس دستگاه هاي عمليات معدن و گانت چارت براي آنها) که باعث تمايز اين نرم افزار از ساير رقباي خود شده است. در حال حاضر آخرين نسخه اين نرم افزار Gem,s 6.2.3  بوده که ماژول ژئواستاتيک آن با نرم افزار Surpac يکي شده است.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید.....

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 18:5 توسط علیرضا رستگار| |

نرم افزار Surpac :

اين نرم افزار در ابتدا توسط Surpac Minex Group تهيه شده است و يکي از کامل­ترين نرم­افزارهاي طراحي معدن مي باشد. در حال حاضر مجموعه Surpac زيرمجموعه­اي از شرکت GEMCOM مي باشد. از کاربردهاي اين نرم­افزار مي­توان به مدل­سازي سه بعدي سطح زمين و سازه­هاي زيرزميني،  مدل­سازي و تحليل تونل­هاي بزرگ راه­ها که عريض بوده و شرايط ايمني خاصي دارند، تاثير تونل­هاي مجاور، بررسي­هاي زمين آماري، تجزيه و تحليل درزه و رسم نمودارهاي مختلف، بررسي معادن روباز بخصوص پله­اي، بررسي ماده سنگ، مدل­سازي دو بعدي و سه بعدي چال­ها و گمانه­ها، تفسير عددي ساختارها، بلوک­بندي و زون­بندي، طراحي ژئوتکنيکي سازه­ها، نمايش توپوگرافي سطح زمين، طراحي مخازن زيرزميني گاز و مايعات و مدل­سازي­هاي بسيار متنوع اشاره نمود.

کمپاني Surpac Minex سعي کرده با ارائه هر نسخه جديدتر از اين نرم­افزار، توانايي­هاي آن را نيز افزايش دهد. از جمله اين تغييرات مي­توان به بخش بهينه­سازي پيت استخراج بوسيله روش لرچ و گروسمن و مخروط متحرک اشاره کرد که از نسخه 5 به بعد مي­توان آن را مشاهده کرد. از تغييرات عمده ديگر مي­توان به افزايش توانايي­هاي مربوط به بخش زمين آمار اين نرم افزار اشاره داشت. در حال حاضر آخرين نسخه اين نرم افزار 6.1.4  Surpac  مي باشد. ماژول minesched از اين نرم افزار باعث برتري اين نرم افزار در رابطه با برنامه ريزي معدن شده است. بسته Quarry اين نرم افزار نيز براي طراحي معادن کواري و سنگ ساختماني مي باشد.

 

برای دانلود به ادامه مطلب بروید.....

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
ادامه مطلب
نوشته شده در پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:,ساعت 17:34 توسط علیرضا رستگار| |

سوالات آزمون کارشناسی ارشد رشته معدن سال ۸۸

دانلود دفترچه سوالات آزمون کارشناسی ارشد رشته معدن

دانلود پاسخ تستی دفترچه اول

دانلود پاسخ تستی دفترچه دوم و سوم

دانلود دفترچه اول آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹

دانلود دفترچه دوم آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹

دانلود دفترچه سوم آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹

دانلود کنید

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:,ساعت 22:46 توسط علیرضا رستگار| |

در این مقاله کانی های مختلف حاوی اورانیوم معرفی شده و سپس شرایط مختلف فلوتاسیون بر روی آن ها ارزیابی می شود. تأکید بیشتر بر روی کانسنگ خاصی است که در آن کانی های حاوی اورانیوم به شدت کربناتی شده اند. با توجه به آزمایشات مختلفی که در معدن Mindola انجام شده، نتیجه این بود که استفاده مستقیم از لیچینگ به هیچ وجه اقتصادی نبوده و اسید زیادی مصرف خواهد شد. بنابراین باید ابتدا کانسنگ خرد شده را با استفاده از جداکننده های ثقلی و سپس روش فلوتاسیون پرعیار تر کرد. در این دو بخش قسمت اعظم کانی های کربناتی حذف می شوند؛ و در این مرحله ایت که استفاده از لیچینگ اسیدی اقتصادی خواهد بود.

این مقاله بر اساس آزمایش های آزمایشگلهی؛ آزمایش های Pilot؛ و بعضاً آزمایش هایی در مقیاس صنعتی است که عوامل مختلف را در فلوتاسیون مورد بررسی قرار می دهند. در نهایت با توجه به تشابه کانسار اورانیوم ساغند واقع در نواحی مرکزی ایران با کانسنگ معدن Mindola استفاده از فلوتاسیون با توجه به تغییرات جزئی در پارامترهای تعیین شده، بعنوان روش مناسب پیشنهاد می گردد.

نویسندگان:
بهاره عاصی دانشجوی کارشناسی معدن استخراج، دانشگاه شهید باهنر کرمان
محمد کیایی دانشجوی کارشناسی ارشد معدن استخراج، دانشگاه شهید باهنر کرمان

دانلود مقاله

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:,ساعت 22:42 توسط علیرضا رستگار| |

در فن آوری جت مایع سیالی مانند آب در کاربردهای خاص از روغن های هیدرولیک و یا انواع الکل استفاده می شود به کمک پمپ های ویژه ای تحت فشار بسیار زیاد قرار می گیرد. افزایش فشار مایع در چندین مرحله و به کمک تقویت کننده های فشار صورت می گیرد. پس از آن برای ایجاد یک جریان یکنواخت سیال به سمت نازل هدایت می گردد. فشار زیاد اعمال شده به مایع باعث می گردد سیال با سرعت بسیار زیاد از روزنه کوچک نازل خارج گردد.

برای برش اجسام نازل را در فاصله ای بین چند میلی متذ تا چند سانتی متر از قطعه کار قرار می دهند. زمانی که سیالی به جرم m و سرعت خطی v به جسم برخورد می کند، ضربه تولید شده با اندازه حرکت سیال نسبت مستقیم و با زمان اعمال برخورد نسبت عکس دارد.

انرژی آزدا شده حاصل از ضربه سیال به جسم، توانایی کندن قطعات کوچک از جسم را دارد. بنابراین با کنترل محل قرارگیری نازل بر روی جسم می توان برش را در محل های مناسب انجام داد.

در این مقاله به اختصار کابرهایی از جت آب در صنعت و معدن ذکر گردیده است. این فن آوری به لحاظ استفاده از دانش بسیار بالا در طراحی و ساخت تقویت کننده فشار نازل منحصر به چند شرکت می باشد و به همین دلیل در شرایط کنونی در کشورهای در حال توسعه، جایگاه خود را نیافته است. لیکن به دلیل کاربردهای خاص و منحصر به فرد آن و همچنین توسعه روزافزون آن لازم است توجه بیشتری به فن آوری جت آب گردد.

نویسنده:
محمد خسروتاش کارشناس ارشد استخراج معادن دانشگاه امیرکبیر
مهران خسروتاش دانشجوی کارشناسی استخراج معدن دانشکده فنی دانشگاه تهران

دانلود مقاله

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:,ساعت 22:40 توسط علیرضا رستگار| |

تقریباً در ۸۰ درصد معادن بزرگ دنیا که به روش روباز استخراج می شوند از شاول بعنوان ماشین بارگیری و از کامیون بعنوان ماشین باربری استفاده می شود. راههای جایگزینی کامیون در معادن روباز عبارتند از: ۱- اسکریپرها (Scrapers)، ۲- استفاده از حمل و نقل ریلی، ۳- نوار نقاله، ۴- روشهای دیگری نیز برای حمل مواد معدنی وجود دارد مانند حمل و نقل هیدرولیکی و … . امروزه یعی بر اینست که با نوآوری هاو استفاده از ماشین آلات و روشهای جدید هزینه حمل و نقل مواد معدنی کاهش یابد و روش ICC می تواند یکی از نمونه های بارز ای ن نوآوری ها باشد. در هنگام استفاده از این روش طرح کلی معدن را به چند فاز نختلف تقسیم می کنند بدین معدنی که ممکن است ابتدا از یک سنگ شکن ثابت و یا نیمه متحرک در محدوده ای از معدن استفاده نمود و تا عمقی از معدن جهت باربری از کامیون استفاده کرد. در این روش ترابری مواد معدنی از سنگ شکن داخل پیت تا کارخانه کانه آرایی و یا محل دپوی مواد معدنی بوسیله نواد نقاله صورت می گیرد. بدیهی است که میزان بکارگیری سنگ شکن در داخل پیت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیش از سنگ شکنی خواهد بود که در خارج پیت مستقر می شود. کارایی سنگ شکن های متحرک بالغ بر ۸۰ درصد می گردد. از سوی دیگر ثابت گردیده که نواد نقاله از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده به طوریکه اگر تصمیمات و پیش گیری های لازم بموقع و به شور منظم انجام گیرد می توان کارایی آن را تا ۹۶ درصد زمانی رساند.

انگیزه در نصب سیستم های سنگ شکنی داخل پیت و نوار نقاله در عملیات معدنکاری سطحی اقتصادی است. سیستم های سنگ شکنی داخل پیت می توانند بسته به میران متحرک بودن سنگ شکن در چهار زیر مجموعه گروه بندی شوند. ۱- متحرک، ۲- نیمه متحرک، ۲-۱- قابل انتقال، ۲-۲- قطعه قطعه، ۳- نیمه ثابت، ۴- ثابت و فیکس شده. با توجه به موفقیت آمیز بودن استفاده از سنگ شکن های داخل پیت نیمه متحرک و نوار نقاله، در معادن بزرگ دنیا مقل هایلند ولی و … استفاده از روش فوق در طرح توسعه معدن مس سرچشمه، سونگون و معادن بزرگ کشورمان پیشنهاد می شود.

نویسنده: اصغر مالکی القلندیس (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده فنی دانشگاه شهید باهنر کرمان – کرمان)

دانلود مقاله

به سایت مهندسي معدن خوش آمديد***شماره تماس:09179343395***براي محبوب کردن ما بر روي گوگل+1 کليک کنيد***با تشکر از انتخاب شما
نوشته شده در چهار شنبه 22 تير 1390برچسب:,ساعت 22:39 توسط علیرضا رستگار| |

صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 60 صفحه بعد

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com